De Twaalf Apostelen
Neem alvast een kijkje
Op sokkels op de hoeken en langs de perken van de Grote Kerk vind je twaalf kunstwerken die de twaalf apostelen voorstellen. Ze zijn verbeeld met karakteristieke symbolen die bestaan uit abstract weergegeven uitgespaarde ruimte. De beelden hebben een sterke reliëfwerking wat een kenmerk is van het werk van Eric Claus.
Simon (zaag)
De zaag in het beeld ‘Simon’ verwijst naar de overlevering die verteld dat Simon in Perzië doormidden werd gezaagd.
Johannes (kelk)
Eén van de legendes over Johannes vertelt dat hij veroordeeld werd tot het drinken van een gifbeker. Hij sprak hierover een gebed uit en het gif kroop er in de gedaante van een slang uit waarna Johannes de beker kon leegdrinken. De kelk verwijst hiernaar.
Thomas (winkelhaak)
De contouren van de…
Op sokkels op de hoeken en langs de perken van de Grote Kerk vind je twaalf kunstwerken die de twaalf apostelen voorstellen. Ze zijn verbeeld met karakteristieke symbolen die bestaan uit abstract weergegeven uitgespaarde ruimte. De beelden hebben een sterke reliëfwerking wat een kenmerk is van het werk van Eric Claus.
Simon (zaag)
De zaag in het beeld ‘Simon’ verwijst naar de overlevering die verteld dat Simon in Perzië doormidden werd gezaagd.
Johannes (kelk)
Eén van de legendes over Johannes vertelt dat hij veroordeeld werd tot het drinken van een gifbeker. Hij sprak hierover een gebed uit en het gif kroop er in de gedaante van een slang uit waarna Johannes de beker kon leegdrinken. De kelk verwijst hiernaar.
Thomas (winkelhaak)
De contouren van de winkelhaak bij het beeld ‘Thomas’ verwijzen naar de legenda dat hij als bouwmeester naar een Indische koning werd gezonden.
Judas Thaddeus (knots)
De vorm van een knots in dit beeld verijst naar de dood van Judas Thaddeus die volgens de overlevering werd doodgeknuppeld.
Bartholomeus (afgestroopte huid)
Het beeld ‘Bartholomeus’ toont de vorm van een menselijke huid. Volgens de overlevering werd Bartholomeus levend gevild.
Paulus (zwaard)
De Apostel Paulus werd volgens de overlevering in Rome berecht door keizer Nero. Hij werd gefolterd en vervolgens onthoofd met een zwaard.
Matthias (bijl)
De lege ruimte in ‘Matthias’ toont de contouren van een bijl. Volgens de overlevering werd hij met in Ethiopië aan de grond genageld en daarna met een bijl onthoofd.
Petrus (sleutel)
Petrus heeft in de geloofsbeleving van de rooms-katholieken een bijzondere positie. Hij heeft de symbolische sleutels van de hemelpoort en de wereld. De uitgespaarde vorm verwijst hiernaar.
Philippus (kruis)
Philippus stierf de kruisdood nadat hij in Frygië het evangelie verkondigde samen met Bartholomeus. De lege ruimte in ‘Philippus’ toont daarom de contouren van een kruis.
Jacobus de meerdere (schelp)
Jacobus de meerdere is ook wel bekend als Sint-Jacob. Volgens de overlevering is de apostel aangespoeld aan de Galicische kust, waar mantelschelpen werden gekweekt. Deze schelpen zijn nu ook bekend als Sint-jakobsschelpen en zijn het symbool geworden voor de bedevaart naar Santiago de Compostella waar Jacobus begraven zou zijn.
Jacobus de mindere (vollerstok)
Volgens de overlevering werd Jacobus de mindere, nadat hij in Jeruzalem van de Tempel was gegooid, doodgeknuppeld. De vorm van de vollerstok (een soort knuppel) verwijst hiernaar.
Andreas (andreaskruis)
Andreas in Achaia is volgens de overlevering gekruisigd aan een schuinkruis, dat na zijn dood de naam andreaskruis heeft gekregen.