De Grote Vlucht
Ferm slaat deze zwaan zijn vleugels uit en steekt de hals naar voren, klaar om weg te vliegen en de grond los te laten. Het bronzen beeld staat symbool voor de grote vlucht die Ede na de Tweede Wereldoorlog heeft genomen: een dorp dat uitgroeit tot een stad.
De stijl van Theresia van der Pant is figuratief en kan gerekend worden tot de tweede generatie van de ‘Groep van de figuratieve abstractie’. In het werk van Theresia van der Pant is veel gebruik gemaakt van dierfiguren. Waarbij de kunstenares dieren in hun natuurlijke omgeving bestudeerde. Ze maakte daarbij geen schetsen maar observeerde zorgvuldig om de meest essentiële kenmerken van het dier te vatten. Later ging ze over tot het uitbeelden van activiteit zoals het moment van opvliegen van de zwaan bij ‘De Grote Vlucht’.
Als eer…
Ferm slaat deze zwaan zijn vleugels uit en steekt de hals naar voren, klaar om weg te vliegen en de grond los te laten. Het bronzen beeld staat symbool voor de grote vlucht die Ede na de Tweede Wereldoorlog heeft genomen: een dorp dat uitgroeit tot een stad.
De stijl van Theresia van der Pant is figuratief en kan gerekend worden tot de tweede generatie van de ‘Groep van de figuratieve abstractie’. In het werk van Theresia van der Pant is veel gebruik gemaakt van dierfiguren. Waarbij de kunstenares dieren in hun natuurlijke omgeving bestudeerde. Ze maakte daarbij geen schetsen maar observeerde zorgvuldig om de meest essentiële kenmerken van het dier te vatten. Later ging ze over tot het uitbeelden van activiteit zoals het moment van opvliegen van de zwaan bij ‘De Grote Vlucht’.
Als eerste vrouw was Theresia van de Pant samen met beeldhouwer Eric Claus hoofd van de beeldhouwfaculteit van de Rijksacademie in Amsterdam.